מיקוד לבגרות בלשון – מסלול תחביר 70%
לפניכם מפורטים הנושאים הנדרשים לבגרות בלשון 70% במסלול תחביר. הנושאים מפורטים ״על קצה הקרחון״, ויש לוודא שהתלמיד מכיר כל נושא ונושא לקראת בחינת הבגרות בתחביר.
הנושא | פירוט | התייחסות במבחן | |
1 | כתיבה טיעונית | זיהוי רכיבי הטיעון: נימוק, דוגמה, בדגש על טענת נגד והפרכתה | שאלות הבנה על טענת הכותב כתיבת טיעון בשאלת עמ״ר |
2 | אמצעי שכנוע בטקסט | מטען שלילי – ביקורתי, שדה סמנטי, שאלות רטוריות, הגזמה, נימת הכותב, ציטוט והסגר | אמצעים רטוריים, מאזכרים |
3 | כתיבה ממגזת | מיזוג רעיונות מאחדים, שזירת רעיונות ייחודיים, אזכור מקורות וכתיבת ביבליוגרפיה | סקירה על סמך המאמרים |
4 | שם המספר ומילות היחס | מספר מונה, ספירה סתמית, ניקוד זכר ונקבה | הטיית מילות יחס, דיוקי הגייה |
5 | ניקוד אותיות השימוש | מש״ה וכל״ב | דיוקי הגייה בשם המספר |
6 | חלקי הדיבור | פועל, שם פועל, שם עצם, שם פעולה, סמיכות | כולל תפקידי מילות השאלה |
7 | תקינות תחבירית ופיסוק | חלקי הדיבור, התאמה במין ובמספר, שלילה בהווה, בחלקים כוללים, תנאי בטל, פיסוק תקין | זיהוי שיבושים בקטע אנסין, הסבר השיבוש ותיקונו. |
8 | דו משמעות | בחלקי הדיבור, בתפקידים תחביריים, בפסוקית לוואי, בהסגר | המרה למשפט חד משמעי, כתיבת שאלה מבהירה |
9 | תפקידים תחביריים | נושא, סתמי, אוגדים, נשוא, מורחב, קיומי, מודלי, תמורה, לוואי, מושא, תיאור וקפ״ה | זיהוי התפקיד התחבירי, המרות, משפט חיווי |
10 | קשרים לוגיים | כל הקשרים הלוגיים ומילות הקישור | המרות, פירוק משפטים |
11 | פירוט, הכללה וחלקים כוללים | ביטוי מכליל, יצירת הכללה, פירוט, חלקים כוללים, תמורה מפרטת, קשר לוגי בין חלקים כוללים | התפקיד התחבירי של הביטוי המכליל והחלק הכולל |
12 | סוג המשפט | פשוט, ייחוד, מחובר (איחוי), מורכב | זיהוי סוג המשפט, המרות |
13 | פסוקיות ומילות שעבוד | כולל פסוקית מצומצמת ומורכבת | התפקיד התחבירי, המרות |
14 | פרגמטיקה | התרומה של חלקי המשפט למסר של הכותב | התפקיד הרטורי / המטרה של הכותב |
15 | סתמיות | גוף נסתרים, פסוקית נושא, פעלים סבילים | פירוט הדרך ליצירת סתמיות |
16 | דרכי מסירה | דיבור ישיר, דיבור עקיף, הסגר | המרות מעקיף לישיר או להסגר, פעלי אמירה |