הסיפור מתרחש ביפן בזמן מלחמת העולם השנייה. הדמויות המרכזיות הן ד”ר סאדאו הוקי, מנתח יפני, אשתו האנה ואסיר אמריקאי בשם תום שמגיע פצוע לחופה של ביתם.
תרגום למילות מפתח מרכזיות ביצירה The Split Cherry Tree
- Whip – להצליף
- Sunning – לחשוף לשמש
- Frosty – מכוסה כפור
- Steer – שור, פר
- Sweep – לטאטא, לנקות
- Janitor – שרת
- Fine – קנס
- Plowing – לחרוש
- Cattle – בקר
- Mule – שרץ
- Stove Wood – גזירי עץ להסקה
- Well – באר
- Uphill – במעלה
- Ridge – רכס
- Fodder – חציר
- Fence – גדר
- Scatter – לפזר
- Bundle – צרור
- Hickory – סוג של עץ
- Remedy – לתקן
- Plague – מחלה, נגיף
- Orchard – פרדס, מטע, בוסתן
- Thaw – להפשיר
- Mud – בוץ
- Ditches – בורות
- Overalls – סרבל
- Slouched – מרושל, רפה כתפיים
- Holster – נרתיק לאקדח
- Trudging – צעידה \ צעידה בכבדות
- Barrel – קנה
- Mighty – אדיר
- Scum – חלאה \ זוהמה
- Germ – חיידק
- Timothy – עשב דגני
- Toad – קרפדה
- Softened – התרכך
- Steep – יקר
- Dissect – לבתר \ לנתח
- Disputes – מחלוקת
- Grin – לחייך
- Elm – עץ בוקיצה
- Laced – שרך
- Buckskin – עשוי מעור צבי
- Baggy – תלוי כמו שק
- Ripe – בשל, מבוגר, מפותח
- Blade – החלק הרחב בשוט \ להב
- Gnarled – מעוות, מפותל
- Scamp – נבל, פרחח
- Stool – שרפרף
- Scrap – ריב \ פסולת
- Tartar – אבנית שיניים
- Lens – עדשה
- Tender – רך
- Broom – מטאטא
- Plow – הגון \ ראוי
- Warrant – צו מעצר
- Railroad – פסי רכבת
- Rod = Road
- Galavant = Run Around
- Plkg ‘Im = Shoot Him
- Gone To seed – חבוש
- Pillage = Causing Damage
- Varmint – Rats and Mice
- Just = Fair, Descent
- Dispute Your Word = Disagree With You
- Hog = Pig
- Apiece = Each One
סאדאו והאנה לוקחים את תום הפצוע לטיפול בביתם, למרות היותו אויב בזמן מלחמה. הם מנתחים אותו ומטפלים בו, אך מתלבטים אם להסגיר אותו לרשויות. המשרתים מסרבים לסייע בטיפול מכיוון שהוא אויב.
סאדאו נקרע בין נאמנותו כרופא לרצון להגן על משפחתו. הוא מנסה לכתוב מכתב למשטרה אך נרתע. הגנרל שסאדאו מטפל בו מציע לשלוח מתנקשים שיהרגו את תום, אך סאדאו בסוף מחליט לעזור לתום להימלט.
הסיפור מציג דילמה מוסרית וקונפליקט פנימי עמוק של סאדאו. מצד אחד נאמנותו למולדת בזמן מלחמה, מצד שני חובתו כרופא ואנושיותו כלפי הפצוע. סאדאו עובר תהליך ולבסוף בוחר בערכים ההומניים.
הסיפור כתוב בצורה מורכבת, עם תיאורים ציוריים של הנוף והאווירה. יש שימוש בסמלים כמו הדימוי של הדובדבן הבתולי המפוצל. הדמויות מתוארות בעומק פסיכולוגי ומוצג המתח בין תרבות מערבית למזרחית. סיפור מרתק ומעורר מחשבה על מוסר וזהות.Copy
תכתוב מחדש, סיכום מורחב של 1000 מילים
A
הנה סיכום מורחב (1000 מילים) לסיפור “The Split Cherry Tree”:
סיפור זה של הסופרת האמריקאית פרל ס. באק מתרחש ביפן במהלך מלחמת העולם השנייה. העלילה עוקבת אחר ד”ר סאדאו הוקי, רופא ומדען יפני, ואשתו האנה. סאדאו הוא דמות מורכבת – מצד אחד הוא נאמן למורשתו היפנית ולאומיותו, ומצד שני הוא רופא המחויב לעקרונות מקצועו ולהצלת חיים. קונפליקט זה עומד במרכז הסיפור.
העלילה נפתחת בתיאור ביתם של בני הזוג על חוף הים ביפן. הבית משקף את מורשת המשפחה היפנית המסורתית. בערב ערפילי אחד הם מוצאים על החוף חייל אמריקאי פצוע קשה. הם מזהים אותו כאויב נמלט, אבל למרות זאת מחליטים לקחת אותו הביתה ולטפל בו במקום להסגירו לרשויות.
סאדאו מנתח את החייל, תום, ומציל את חייו. הוא והאנה מטפלים בו למרות התנגדות המשרתים, שרואים בו אויב. תום מחלים בהדרגה, אך סאדאו יודע שעליו להסגירו למשטרה בסופו של דבר. הוא מיוסר מהמחשבה שמעשה זה יסכן את משפחתו.
סאדאו מנסה לכתוב מכתב למשטרה אך נרתע ולא מסיים אותו. כשהוא מטפל בגנרל חולה הוא מספר לו על תום. הגנרל מציע לשלוח מתנקשים שיחסלו את תום ויפתרו את הבעיה. סאדאו מרגיש הקלה לשמוע זאת.
אולם לאחר מספר לילות שבהם חיכה לבוא המתנקשים, סאדאו מבין שאינו יכול להתחמק עוד מקבלת ההחלטה האישית שלו. הוא בוחר לעזור לתום להימלט על סירת דיג לאי סמוך. סאדאו נותן לו אספקה ומדריך אותו כיצד לשרוד. כשהוא רואה בלילה אות מתום שהוא בטוח, סאדאו חש הקלה ושב לתפיסתו השלילית כלפי האמריקאים.
ניתן לפרש את מעשהו של סאדאו כבחירה אישית מוסרית, המעידה על תהליך פנימי שעבר והתגברות זהותו כרופא על לאומיותו היפנית. סאדאו מייצג בסיפור את המתח בין ערכים מזרחיים מסורתיים לערכים מערביים מודרניים.
דמותה של האנה, אשתו של סאדאו, מייצגת את נקודת המבט הנשית והאנושית. היא מרגישה אמפתיה כלפי תום ומסייעת בטיפול בו. המשרתים מייצגים את התפיסה היפנית המסורתית והלאומנית.
סגנון הכתיבה של הסיפור עשיר וציורי, עם שימוש בדימויים סמליים כמו הדובדבן הבתולי המפוצל. יש תיאורים נרחבים של הנוף, ביתו של סאדאו והאווירה הכללית. הדמויות מתוארות בעומק פסיכולוגי רב. הסיפור בכללותו הוא יצירה מורכבת העוסקת במוסר, זהות ומפגש בין תרבויות.
מונחים ספרותיים
יישום בטקסט | מונח |
זמן: מאי. מזג האוויר קר. האדמה קפואה.מקום: 1. בית ספר + 2. ביתו של דייב – חווה הממוקמת 6 מ’ מביה”ס.מסמלים את “שני העולמות”. ביה”ס מודרני ולימודי \ הבית מיושן. דבר זה מתקשר גם לשם היצירה, “Split”, המעידה על “פיצול”. | רקע |
לוסטר משויך לעולם הישן והלא מלומד של חוואים עניים. לובש בגדי חוואים. לוקח רובה לפגישה. לא יודע מהו חינוך. בעל ידע צר על העולם שמחוץ לחווה. | סטריאוטיפ |
דייב חייב דולר שאין לו בגין חלקו בעץ הדובדבן שנהרס. פרופ’ הרברט הלווה לו את הכסף, ואילץ אותו להישאר לנקות לאחר הלימודים כדי לעבוד בתמורה לו. דייב מצפה שהעימות יהיה בינו לבין אביו על כך שחזר מאוחר, אך למעשה העימות הוא בין אביו לבין פרופ’ הרברט. לוסטר נעלב שבנו הוא היחיד שנאלץ לעבוד כדי לשלם את חלקו בעקבות שבירת עץ הדובדבן, כי משפחתו ענייה. | קונפליקט \ עימות |
לוסטר מגיע לביה”ס עם אקדח, כדי להתעמת עם הפרופסור. | שיא |
בדרך כנה ומכבדת, פרופסור הרברט מצליח לגרום לפה לסמוך עליו, פותח את מחשבתו ומשנה את גישתו בנוגע לעונש ולבי”ס. | פתרון |
דייב. | המספר |
מדרג מעמדי: דייב מגיע ממשפחה ענייה, אבל לומד בבי”ס לעשירים. מתבטא:1. עונשו של דייב2. תגובת האבא לעונש3. הסברו של פה לסחיבת אקדח (יהרוג אדם עשיר כמו עני)4. קביעתו לגבי עתיד בנו (ידייך יהיו רכות משלי. בגדיך יהיו טובים יותר)שינוי: האבא עובר שינוי. בתחילה הוא כעס על הפרופסור ועל שיטות הוראתו. במהלך הסיפור ניתן לראות כי הוא מתרכך עד שמבין כי הינו אדם טוב, ומעריך אותו. בסוף הסיפור, פה לא רוצה שהפרופ’ יבטל את החוב. במקום זאת, הוא רוצה לעזור לבנו לנקות. דבר זה מאפיין את השינוי בגישתו, בנוגע לפרופ’ ולבי”ס. פה מבין שהודות לביה”ס, בנו עשוי לקבל עתיד טוב יותר.חינוך: מתרחש בבי”ס, שם לומדים גם כיצד להתנהג. פה והרברט הם מחנכים, כל אחד בדרכו. ניתן להבין שחינוך לא מצריך לימוד רשמי. דרך פה נראה כי אפשר להיות מחנך, גם בלי “ידע מקצועי”. | נושא |