כאשר אנו מסתכלים על השנה האחרונה, אפשר לראות פיתוחים טכנולוגים מדהימים, חלליות, חיישנים מתחת למסך ועוד המון גילויים שנותנים לנו תחושה שזה עידן מושלם לחיות בו. אבל, חברה אחת עולה מעל כל החברות בשנה האחרונה, בכמעט כל חודשי השנה היא הגיעה לחדשות עם סיפור מרעיש ואתמול (19 בדצמבר 2018) כתבה שלמה נכתבה עליה ב New York Times. לצערנו, החברה הזו לא פיתחה חללית או חיישן מתקדם אלא אכזבה, שיקרה וניצלה את לקחותיה בשביל להרוויח כסף. החברה הזו כמובן היא פייסבוק.
שנת 2018 של פייסבוק נפתחה בכתבה מרעישה (גם ב New York Times) על כך שפייסבוק מכרה מידע של עשרות מיליוני משתמשים לחברה שעזרה בניהול קמפיין הבחירות של טראמפ, בנתה פרופיל פוליטי לכל אחד מהמשתמשים הללו והכל כמובן ללא ידיעתם או אישורם המפורש. כתבה זו פתחה פרשייה שלמה של חקירות בפייסבוק ושיאה היה כאשר מאקר צוקרברג (מנכ”ל פייסבוק) נקרא לשימוע מול הקונגרס.
מאז, מידי חודש וחודש אנו מגלים על פרצות אבטחה בפייסבוק שהחברה ניסתה לקבור, למרות שמיליוני משתמשים הושפעו ועדיין מושפעים מפרצות אבטחה אלו, פייסבוק פרסמה על קיומם חודשים לאחר שהם גולו. בהשוואה, לאחר שהתגלתה פרצת אבטחה בטוויטר לפני מספר חודשים, החברה פרסמה זו במיידי, ודרשה מכל משתמשיה לשנות את סיסמתם וביקשה שיפעילו את האימות בשני השלבים, למרות שרק מספר מצומצם של משתמשים הושפע מהפריצה.
אבל אתמול, בכתבה של גבריאל דנס, מיכל לפורגיה וניקולס קונפסור שהתפרסה ב New York Times, הסתבר שפייסבוק מכרה, ביודעין ובכוונת תחילה, גישה לכל המידע (פרטי או פומבי) לאמזון, מיקרוסופט, ספוטיפיי ועוד חברות ענק, ללא סינון או התייחסות לרצון המשתמשים בשום צורה או דרך.
זה הקש האחרון. זו לא עוד פרצת אבטחה שפייסבוק מטאטאת מתחת לשטיח, זו פעולה מכוונת נגד פרטיות של המשתמשים וניצול מוחלט של התמימות שלהם. כפי שאני רואה זאת, יש שתי אופציות: מארק צוקרברג מתפטר, עכשיו, או שהוא ישאר בפייסבוק ויראה כיצד פייסבוק מתה לאט לאט.